B-körkort (Personbil)

Det första du ska göra när du bestämt dig för att ta B-körkort är att skaffa ett körkortstillstånd.

Sedan behöver du läsa teori och övningsköra.

Vi erbjuder lärarledda teorilektioner i grupp och även individuella teorilektioner. Man kan även plugga hemifrån med teorifrågor på distans.

Vill du övningsköra privat så behöver du och din handledare gå en Introduktionsutbildning (Handledarutbildning). Din handledare måste även ansöka om ett Handledartillstånd.

När du kommit en bit framåt i din utbildning  måste du göra 2 st Riskutbildningar.

Riskutbildning del 1 (Riskettan)  gör man på trafikskolan, och Riskutbildning del 2 är den så kallade Halkbanan. Halkbanan görs på Strängnäs motorbana och alla elever får skjuts dit  och tillbaka med motorbanans buss.

När du är färdig med din utbildning gör du teoriprov och körprov på Trafikverket.

apr

Nyböjarpaket!